What’s your story? 3 stappen voor een succesvol verhaal

storytelling
Standard

Met steeds meer nieuwe mediavormen en steeds meer bedrijven, is er als het ware een shift ontstaan in het medialandschap. Waar eerst het alleen zenden van berichten voldeed om klanten binnen te halen, geldt dat nu al lang niet meer zo. Mensen bepalen zelf welke informatie ze lezen en wat ze ermee doen. Voor bedrijven is het dus van belang om hierop in te spelen en hun verhaal te delen. Maar hoe kunt u dat het beste doen?

Creëer waarde aan uw bedrijf

 

Duik eens terug in de tijd en ga eens na rond welke feiten u een mooi verhaal kunt creëren. Waar hecht u nu het meeste waarde aan? Waarom bent u sowieso gestart met uw bedrijf? Gebruik deze ideeën en verzin daar een verhaal om heen die uw doelgroep aanspreekt. Mensen houden van verhalen en dit mag dan ook best wel wat aangedikt worden, zolang het op feiten gebaseerd is. Denk daarnaast ook aan de klantenwaarde en waarom klanten jouw producten of diensten zouden moeten gebruiken. Zorg voor een creatief verhaal, maar wees wel consistent zodat klanten weten wat ze aan uw bedrijf hebben.

 

Bepaal de elementen van uw verhaal

 

Elk verhaal heeft natuurlijk bepaalde elementen om een verhaal spannend en interessant te maken. Dat kan een typische ‘er was eens… en ze leefden nog lang en gelukkig’ plot zijn met een mooie twist in het midden, maar ook iets compleet anders; de invulling is geheel aan u.
Begin met een sterke opening: dit vormt de betekenis achter uw verhaal. Dit moet natuurlijk ook consistent zijn met uw bedrijfsdoel. Daarnaast zijn de personages van belang. Wordt het een verhaal waarbij uw klanten de hoofdrol spelen en uw product of dienst ervoor zorgen dat het verhaal goed afloopt? Of verzint u een ander verhaal waarbij u de lezers het verhaal in trekt? Met de juiste elementen creëert u een succesvol verhaal.

 

Verspreid uw verhaal door de juiste mensen

 

Als het verhaal eenmaal staat, moet deze wel gepromoot worden. Dit is het meest effectief wanneer dit door uw klanten zelf gedaan wordt. Laat klanten het verhaal vertellen (klantverhalen) en delen via bijvoorbeeld social media. Lezers kunnen zich relateren aan de klanten en klanten spreken de waarheid en geven goede voorbeelden van succes, waardoor lezers sneller geïnspireerd raken om uw bedrijf te gaan volgen.

 

Voorbeeld

 

Een mooi en bekend voorbeeld is toch wel de Real Beauty Campaign van Dove. Het merk gebruikte de doodgewone, normale vrouw als boegbeeld om de boodschap over te brengen. Het verhaal start met huidige reclames die een slecht beeld oproepen over hoe een vrouw eruit zou moeten zien. Dove laat met haar klanten zien dat het niet uitmaakt hoe je eruit ziet en dat iedereen mooi is. Een mooi en inspirerend verhaal, waar veel vrouwen zich aan kunnen relateren en dat is dan ook de reden waarom deze campagne zo’n groot succes werd.

Verhalen geven uw (potentiële) klanten een reden om te geloven in uw producten en/of diensten. Ze raken betrokken bij uw bedrijf en zullen daarom eerder van uw producten gebruik gaan maken en hierover vertellen. Het hoeft natuurlijk niet zo’n grootschalige campagne te worden zoals dit bij Dove het geval was, maar een eerlijk en geloofwaardig verhaal kan wonderen verrichten voor uw bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>