U zit op Facebook en u heeft al een aantal volgers, maar mensen liken de berichten nauwelijks, om maar niet te spreken over het aantal reacties en shares. Om de pagina wat nieuw leven in te blazen kunt u voor meer engagement zorgen om een relatie op te bouwen met uw volgers. Het is immers ook zo zonde om te stoppen met de zo zorgvuldig opgezette Facebook pagina. Wij geven u 7 tips voor meer engagement op Facebook.
De onderstaande voorbeelden zijn tips om toe te passen in een bericht. Het kan dus volledig toegepast worden binnen uw branche en aangepast worden om aan te sluiten bij uw bedrijfsidentiteit.
Dilemma
Een dilemma valt op meerdere manieren toe te passen. U kunt aan uw volgers een bepaald dilemma voorleggen dat te maken heeft met uw branche, of u kunt volgers laten kiezen tussen verschillende producten die u aanbiedt. U kunt ze net als dit voorbeeld vragen welke van de producten op de afbeelding ze fijner, beter of mooier vinden.
Mensen geven graag hun mening en zullen met deze reden ook sneller reageren op de post. Daarnaast is het voor u natuurlijk een mooie gelegenheid om de producten wat meer centraal te stellen.
Zoek de verschillen
Het eeuwenoude spelletje dat het altijd goed blijft doen op Facebook. Net als andere puzzels natuurlijk. Puzzels zorgen voor een positief gevoel en daarmee een positieve associatie met uw product. Bovendien is het een mooie manier om uw product te tonen zonder dat het te commercieel is.
Vraag om een like
U kunt uw volgers ook expliciet vragen om een like. Dat lijkt wellicht wat schreeuwerig, maar mits u het niet te vaak en op een leuke wijze doet, kan het zeer goed uitpakken. Like als je dit leuk vindt, het hiermee eens bent of kies like voor dit en share voor dat zijn allemaal voorbeelden waarbij u uw volgers tot actie oproept.
Stel een gemakkelijke vraag
Met het stellen van een vraag geef je uw volgers de mogelijkheid om ook echt te reageren op uw post. In alle andere gevallen zet het uw volgers niet echt aan tot actie en een gemakkelijke, laagdrempelige vraag kan daar zeker verandering in brengen.
Geef een like een andere betekenis
Geef een like een andere betekenis door volgers niet alleen te vragen om maar gewoon een bericht te liken. Vertel een leuk verhaal en vraag aan uw volgers of ze zich hierin kunnen vinden. Zo ja, dan kunnen ze dat heel eenvoudig laten weten door het bericht te liken. Alweer een eenvoudige en effectieve oplossing.
Sluit aan bij actuele onderwerpen
Aansluiten bij actuele onderwerpen is misschien nog wel de meeste effectieve oplossing. Dingen als Koningsdag of het komende WK zijn natuurlijk prima inhakers waar elk bedrijf wel iets op kan vinden. Bovendien zijn deze onderwerpen bekend onder het grote publiek en daardoor kunnen uw volgers zich er eerder mee associëren en de post liken.
Maak af…
Nog een leuk spelletje is om een zin op te stellen die uw volgers dan moeten afmaken. Dit kan met open antwoorden zijn, zoals bijvoorbeeld bij een slogan afmaken het geval kan zijn, of juist met multiple choice, zoals het voorbeeld hieronder. Ook kunt u indirect het product weer tonen en creëert u een samenhorigheidsgevoel. Mensen die erop reageren zien ook weer dat andere mensen hetzelfde antwoord hebben gegeven en soms kan dit ook voor discussie zorgen.
Infographics
Infopgraphics zijn er in alle maten en kleuren en zijn heel handig om moeilijke cijfertjes of content te visualiseren. De meeste inforgraphics zijn ook nog eens leuk ontworpen, waardoor het een plaatje wordt om naar te kijken.
Natuurlijk zijn er nog veel meer tips te verzinnen om voor meer engagement op Facebook te zorgen, maar hopelijk kunt u met deze tips al aardig uit de voeten. Happy Facebooking!