Is het optimaliseren van mijn website nodig?

optimalisatie
Standard

Tegenwoordig is iedereen in de ban van website optimalisatie. Maar is het eigenlijk voor u wel van belang? En zo ja, wat moet u dan precies optimaliseren? Hieronder staan enkele situaties beschreven die bijdragen aan een optimaal werkende website. Wanneer u voor één of meerdere situaties moet vaststellen dat uw website hier niet aan voldoet, kunt u ervan uitgaan dat het optimaliseren van uw website nodig is.

- Werkt uw website naar behoren?
Het gaat hier om de functionaliteit van uw website. Hierbij kunt u denken aan de laadtijd van uw website, de functionaliteit van uw CMS systeem, de reductie van dode links, de werking van uw website in meerdere browsers, de werking van uw formulieren, de koppeling naar de back office en een goede installatie van uw webstatistieken. Deze aspecten vormen de basis voor een geoptimaliseerde website.

- Is uw website toegankelijk en vindbaar in zoekmachines?
Om erachter te komen of uw website toegankelijk is, kunt u onder andere kijken naar de lettergrootte van uw teksten, de alt-functie, in hoeverre u een voorleesfunctie heeft en het taalniveau die u hanteert.
Wilt u weten of uw website vindbaar is, dan moet u eerst letten op welke zoekwoorden u gebruikt en of deze wel relevant zijn. Daarnaast moeten uw pagina’s ook geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines: een title-tag, meta-description, url’s, titel en goede teksten zijn hiervoor van belang. Ook zult u inzicht moeten hebben over de linkbuilding, waarbij u let op de page rank, relevantie, de linktekst en sociale netwerken. Toegankelijkheid en vindbaarheid dragen bij aan zoekmachine optimalisatie en zorgen voor meer bezoekers op uw website.

- Is uw website gebruiksvriendelijk?
Wanneer uw teksten op de doelgroep gericht zijn en dus outside-in denkt, zorgt u ervoor dat uw bezoekers op een prettige wijze uw website kunnen bezoeken. Daarnaast kunt u ook denken aan het optimaliseren van uw 404-pagina’s en formulieren, het instaleren van een interne zoekfunctie, de leesbaarheid van uw website en de navigatiestructuur van uw website. Bezoekers die een website prettig vinden werken, zullen sneller een product en/of dienst van dit bedrijf afnemen.

- Biedt u genoeg ondersteuning aan uw bezoekers om hen te helpen bij het kiezen voor uw producten en/of diensten?
Met alleen een gebruiksvriendelijke website bent u er niet. Om bezoekers ook daadwerkelijk ondersteuning te bieden, zult u uw website moeten analyseren. Alleen het uitlezen van uw Google Analytics resultaten is daarbij niet genoeg: u zult deze resultaten echt moeten analyseren om erachter te komen waar bezoekers afhaken, waarom ze op bepaalde knoppen of links klikken of dit juist niet doen en of het koopproces te complex is. Naast Google Analytics dragen ook A/B en multivariate testen bij aan een geoptimaliseerde website en vergroten daarmee de verkoop en leads van uw producten en/of diensten.

Door structureel met uw website optimalisatie bezig te zijn, blijft uw website up-to-date en kunt u meer omzet uit uw website behalen. Om dit te bereiken zult u een strategie moeten bedenken waarbij u rekening houdt met de usability, content, het zoekgedrag, persuasion, geloofwaardigheid en de verkoop. Het optimaliseren en analyseren van uw website is echter nog niet zo gemakkelijk, denk daarom goed na over hoe u dit wilt aanpakken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>